Vikten av motivation

Motivering är det som krävs för att en människa ska börja ta tag i sin kost eller t.ex. börja träna och motionera. Det är inte ovanligt att motivationen börjar att dala och att komma igång är sällan det som är svårast. Ett mycket vanligt missförstånd är just att det är i början som motivationen är som lägst, men forskning visar att det är efter cirka 4-6 veckor som människor börjar att tappa motivationen, vilket i sin tur leder till att kost och träning inte längre får lika mycket fokus.

Till en början kanske fokuset försvinna lite då och då, t.ex. vid olika tillställningar eller efter att man har varit sjuk och kroppen har vilat under flera dagar. Om man inte kommer igång snabbt efter en dalande motivation finns dock risken att man slutar helt. Vikten ökar, styrka och kondition blir sämre och man sitter återigen bänkad framför tv:n med en stor påse lösgodis eller chips.

Att hålla motivationen uppe är svårt, men nödvändigt för att man ska lyckas med sin resa. Det spelar ingen roll om man anstränger sig för att gå ned i vikt eller om man satsar på att bli en professionell idrottare och atlet. Även den bästa idrottaren har haft dagar som sviktat, men då psyket aldrig har gett upp har motivationen snabbt återkommit.

Ett bra sätt att hålla motivationen uppe är att skapa en ordentlig plan. Detta är A och O för den professionella idrottaren. Om du har en plan är det svårare att undvika från denna och du kan t.ex. även använda sig av belöningssystem när du har uppnått ett specifikt delmål. Utan motivation kommer du snabbt att hamna tillbaka där du först startade och det kommer troligtvis bli ännu svårare att ta sig upp vid varje “fall” som inträffar. Glöm inte bort att träningen endast utgör 50 % av dina resultat och att kosten är minst lika viktig (om inte viktigare) faktor.