Nästan alla människor i hela världen vet hur viktigt det är att äta rätt och att röra på kroppen. Det behöver inte specifikt handla om att spendera timmar på gymmet varje dag, utan den vardagliga motionen brukar vara mer än tillräcklig för många människor. Precis som alltid är kosten viktig och det gäller att äta varierande och få i sig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att fungera som den ska. Om man däremot tränar på en väldigt hög nivå så är kosten och motionen i fokus hela tiden. Det räcker inte med att äta lika mycket som en person som rör sig till och från jobbet, tar en cykeltur på helgen eller springer runt med barnen i parken. Här krävs det ett ordentligt planerande och mycket kunskap för att få ut de mesta av sig själv.

Kost

Vi börjar med att ta oss en ordentlig titt på kosten. När man är en professionell idrottare måste man vara ordentligt noggrann med de mål mat som man får i sig och anledningen till detta är för att man ska kunna utvecklas inom sin gren, men även för att kunna prestera bättre. Man brukar säga att det finns fyra viktiga punkter att hålla koll på.

  • Fett
  • Vitaminer och mineraler
  • Protein
  • Kolhydrater

Är man ute efter att gå ned i vikt är det vanligt att man väljer att utesluta kolhydrater av alla dess slag. En mycket vanlig metod är GI-metoden, som går ut på just detta. Om man däremot är en idrottare så behöver kroppen få i sig kolhydrater av flera anledningar. Bland annat så är kolhydraterna det största och huvudsakliga bränslet som kroppen behöver när man utför någon form av fysisk aktivitet. Ju mer man tränar och rör på sig, desto mer ökar kroppen sitt krav på just kolhydrater.

Träning

En professionell idrottare skiljer sig väldigt mycket från en person som bara uppskattar att träna och röra på sig. Detta gäller inte bara när man tittar på t.ex. de fysiska bitarna, utan mycket handlar om beslutsamheten att träna och utvecklas på en så hög nivå.

Man kan utan tvekan säga att de stora idrottsstjärnorna har kommit så långt tack vare sitt tänkande och genom att göra saker på nya och innovativa sätt. För att bli professionell inom sitt område är det därför viktigt att man verkligen har bestämt sig och att man jobbar aktivt för att nå sina mål. I denna typ av träning krävs det otroligt mycket från utövaren. Förutom att man behöver planera sin träning mycket noggrant, så behöver man också träna på rätt sätt, jobba aktivt för att förebygga skador och öka sin rörlighet och styrka hela tiden.

För visst är det kanske uthålligheten och styrkan som är en del av de vinnande konceptet. Om man slappar med träning och kost är det svårt att nå de önskade resultatet, då kroppen inte orkar med den fysiska ansträngning som träningen behöver. Som idrottare behöver man även vara mycket snabb och smidig, eftersom detta är egenskaper som oftast kommer mycket väl till hands i idrottens värld.

Hur idrottaren tränar beror naturligtvis på vilken idrotts som utövas, men det finns några grundövningar som gynnar alla människor. Övningar som knäböjshopp, saxhopp, bollkast med medicinboll eller höga boxhopp är mycket vanligt förekommande. Naturligtvis spelar konditionen även en otroligt stor roll i idrottarens träning och det bästa sättet att öka konditionen är att cykla eller befinna sig i löparspåret. Vill man bli riktigt bra och träna som en professionell idrottare så gäller det att aldrig ge upp och att aldrig ge vika. Visst skadar det sällan med någon slappdag någon gång i månaden, men att ha en ätardag i veckan kommer inte att leda dig till dina mål.